تفاوت روغن موتور ارزان و گران قیمت در چیست؟

یکی از پرسش‌هایی که برای علاقه‌مندان به خودرو و همچنین بیش تر دارندگان خودرو مطرح می‌شود، این است که برای تهیه روغن موتور باید موارد گران قیمت را مدنظر قرار دهند و یا این که روغن‌های ارزان نیز کارایی لازم را دارند؟

تفاوت روغن موتور ارزان و گران قیمت در چیست؟

یکی از پرسش‌هایی که برای علاقه‌مندان به خودرو و همچنین بیش تر دارندگان خودرو مطرح می‌شود، این است که برای تهیه روغن موتور باید موارد گران قیمت را مدنظر قرار دهند و یا این که روغن‌های ارزان نیز کارایی لازم را دارند؟

سه‌‌شنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲:۱۲

 احتمالاً همیشه استرس دارید که چه نوع روغن موتور در خودروی خود بریزید. به همان اندازه که دوست داریم از روغن موتور مرغوب استفاده کنیم، همیشه نمی‌توانیم بهترین‌ها را بخریم. طبق آخرین آزمایش از کانال یوتیوب پراجکت فارم، روغن‌های ارزان قیمت برای کارکردن در موتور شما کاملاً مناسب هستند، اما اگر می‌خواهید سلامتی و عملکرد طولانی مدت داشته باشید، باید کمی بیش تر هزینه کنید.

این کانال شش روغن موتور با نام تجاری مختلف از ۱۴ تا ۵۸ دلار را گرد هم آورد تا کارایی آن ها را آزمایش کند. آن ها مواردی مانند ویسکوزیته روغن، توانایی مقاومت در برابر گرما یا سرما و سایش را از طریق شبیه‌سازی اصطکاک آزمایش کردند. پراجکت فارم همچنین نمونه‌ای از هر روغن را برای تجزیه و تحلیل مواردی مانند وجود مواد شوینده و افزودنی‌های ضد سایش به آزمایشگاه فرستاد.
 
نتایج شگفت انگیز بودند. هر برندی سطوح مناسبی از روان‌کاری را نشان داد که با توجه به این که این روغن‌ها همگی از استانداردهای کیفیت SAE پیروی می‌کنند، جای تعجب نیست. بیش‌ترین تفاوت آن ها نحوه عملکردشان در دماهای مختلف و نوع مواد افزودنی است. به عنوان مثال، روغن موتور بلو دایمند از شرکت هات‌شات با قیمت متوسط، نسبت به سایر روغن‌ها در تست دمای سرد بهتر عمل کرد.
 
موردی که با افزایش قیمت بیش‌ترین تفاوت را رقم می‌زند، مواد اضافی است؛ هر چه روغن گران‌تر باشد، مواد اضافی بیش‌تری در ترکیباتش وجود دارد. مواد شوینده مانند بور و کلسیم و مواد ضد سایش مانند فسفر و روی از جمله آن ها محسوب می‌شوند که برای سلامت و طول عمر موتور بسیار مفید است. موارد بیش‌تری از این دست در گران‌ترین روغن‌های آزمایش شده وجود داشت، در حالی که، ارزان‌ترین روغن، موبیل دلواک، کم‌ترین مواد افزودنی را داشت.
 بر این اساس می‌توان دریافت که روغن موتورهای گران قیمت عملکرد بهتری در حفظ و نگهداری از موتور خودرو دارند. در عین حال، روغن موتورهای ارزان نیز می‌توانند کارایی لازم را برای دارندگان خودرو داشته باشند، اما مسئله این است که عملکردشان به خوبی روغن‌های گران‌تر مطلوب نیست و اگر تا این میزان به نگهداری از موتور خودرو حساس هستید، بهتر است از روغن موتورهای گران قیمت استفاده کنید. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این آزمایش شامل روغن‌های موجود در بازار ایران نمی‌شود و روغن‌های موجود در بازار کشور ما، تفاوت‌های بسیاری با روغن‌های موجود در بازارهای جهانی دارند.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...