روش اصولی بکسل کردن ماشین

فرقی نمی‌کند ماشین خودتان خراب شده و به‌دنبال بکسل‌کردن آن هستید یا برای کمک به دیگران می‌خواهید از ماشین‌تان به‌عنوان یدک‌کش استفاده کنید؛ بکسل‌کردن خودرو در شرایط اضطراری یکی از مهارت‌های موردنیازی است که هر راننده باید یاد بگیرد. در این مقاله نکاتی را می‌گوییم که باید درباره بکسل‌کردن ماشین بدانید. با ما همراه باشید.

روش اصولی بکسل کردن ماشین

فرقی نمی‌کند ماشین خودتان خراب شده و به‌دنبال بکسل‌کردن آن هستید یا برای کمک به دیگران می‌خواهید از ماشین‌تان به‌عنوان یدک‌کش استفاده کنید؛ بکسل‌کردن خودرو در شرایط اضطراری یکی از مهارت‌های موردنیازی است که هر راننده باید یاد بگیرد. در این مقاله نکاتی را می‌گوییم که باید درباره بکسل‌کردن ماشین بدانید. با ما همراه باشید.

سه‌‌شنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰:۱۴

نکاتی که قبل از بکسل‌کردن ماشین با یدک‌کش باید رعایت کنید

۱. لاستیک‌های خودروی یدک‌کش را بررسی کنید
معمولا افراد قبل از بکسل‌کردن فشار لاستیک‌های خودرویی را بررسی می‌کنند که قرار است بکسل شود و اهمیت بررسی لاستیک‌های خودروی یدک‌کش را فراموش می‌کنند. برجستگی‌های روی لاستیک آج نامیده می‌شوند که اصطکاک لازم بین لاستیک و سطح زمین را برقرار می‌کنند و ممکن است الگویی جهت‌دار، متقاون و یا نامتقارن داشته باشند. به‌مرور زمان و با تردد بیشتر خودرو، آج لاستیک هموارتر می‌شود و برجستگی سابق را ندارد. قبل از بکسل‌کردن آج‌داربودن لاستیک‌های یدک‌کش را بررسی کنید. در فرایند بکسل و حمل ماشین فشار مضاعفی بر لاستیک‌های خودروی یدک‌کش وارد می‌شود و اطمینان از سالم‌بودن لاستیک‌ها بسیار مهم است. تنظیم باد لاستیک‌ها را فراموش نکنید. باد بیش از حد کم یا زیاد لاستیک‌ها ممکن است باعث نوسان خودرو شود یا امکان ترمزکردن به‌موقع را از راننده سلب کند.
 
۲. از سرویس منظم خودروی یدک‌کش مطمئن شوید
همه خودروها باید در بازه‌های زمانی مشخص سرویس شوند و روغن آن‌ها تعویض شود. از آنجا که در فرایند بکسل‌کردن و حمل خودروی دیگر فشار زیادی به ماشین یدک‌کش وارد می‌شود، سرویس به‌موقع آن بسیار مهم است. قبل از بکسل‌کردن ماشین از تعویض روغن و فیلتر آن، سالم‌بودن لنت ترمزها و مقدار مناسب مایع خنک‌کننده موتور مطمئن شوید.
 
۳. از داشتن لاستیک زاپاس مطمئن شوید
معمولا همه راننده‌ها همیشه یک لاستیک زاپاس همراه دارند تا اگر خودرویشان در حین تردد در جاده خراب شد، بتوانند آن را تعویض کنند. علاوه بر همراه‌داشتن لاستیک زاپاس، داشتن جک و آچار چرخ هم بسیار مهم است. با توجه به فشاری که به‌واسطه بکسل‌کردن ماشین به یدک‌کش وارد می‌شود، احتمال پنچرشدن یا خرابی لاستیک‌های آن در حین حرکت بیشتر از ماشین‌های دیگر است. همراه‌داشتن لاستیک زاپاس و تجهیزات موردنیاز برای تعویض لاستیک خیالتان را بابت اتفاقات پیش‌بینی‌نشده راحت می‌کند.
 
۴. از سیم یا بند مناسب و استاندارد برای بکسل‌کردن خودرو استفاده کنید
گرچه برخی افراد برای بکسل‌کردن خودرو از طناب استفاده می‌کنند، سیم وسیله ایمن‌تری است. با استفاده از سیم بکسل استاندارد دیگر نگران جداشدن خودرو از یدک‌کش نخواهید بود. برای اطمینان از اتصال خودرو به یدک‌کش در سرعت‌گیرها و پیچ‌های تند جاده از سیمی استاندارد استفاده کنید.
 
۵. چراغ‌های هر دو خودرو را بررسی کنید
اطمینان از سالم‌بودن چراغ‌های خودروی بکسل‌شده و یدک‌کش بسیار مهم است، به‌ویژه زمانی که قرار است مسافت زیادی طی کنید. قبل از بکسل‌کردن ماشین، چراغ‌های ترمز، راهنما و خطر خودروها را بررسی و در صورت خرابی آنها را تعویض کنید.
 
۶. از سالم‌بودن آینه‌ها مطمئن شوید
آینه‌های بغل معمولا دو نوع‌اند: زاویه معمولی و زاویه گسترده. منظور از آینه‌های زاویه معمولی همان آینه‌هایی است که می‌توانید در هر ماشینی ببینید. با آینه‌های زاویه گسترده رانندگان می‌توانند هم ترافیک عقب و هم طرفین خودرو را به‌راحتی ببینند. این آینه‌ها معمولا بزرگ‌تر و بلندتر از آینه‌های نمای جانبی معمولی هستند. اگر قرار است خودرویی را بکسل کنید که دید عقب شما را مسدود می‌کند، تجهیز خودرویتان به آینه‌های زاویه گسترده ضروری است.
 
 
نحوه بکسل‌کردن ماشین
خدمات استفاده از یدک‌کش هم مانند تاکسی تلفنی همیشه در دسترس است. گرچه باید برای بکسل‌کردن ماشین از خدمات خودروهای یدک‌کش مخصوص استفاده کنید، گاهی ممکن است امکان بهره‌مندی از این خدمات را نداشته باشید و مجبور شوید به‌شکل سنتی ماشین‌تان را بکسل کنید. نحوه صحیح بکسل‌کردن خودرو عبارت‌اند از:
 
خودرویتان را در محلی امن پارک کنید.
 
طناب یا سیم بکسل محکمی بردارید و آن را به قسمت مخصوص روی سپر جلوی خودرویتان وصل کنید.
 
سر دیگر سیم بکسل را به محل مخصوص در زیر سپر عقب خودروی یدک‌کش وصل کنید.
 
پس از اطمینان از محکم‌بودن سیم بکسل در هر دو خودرو و خلاص‌بودن دنده ماشین بکسل‌شده، به‌آرامی با خودروی یدک‌کش حرکت کنید.
 
دقت کنید که از این روش سنتی بکسل‌کردن خودرو فقط برای مسافت‌های کوتاه استفاده کنید.
 

نکات کلیدی برای رانندگی ایمن هنگام بکسل‌کردن ماشین

۱. یدک‌کش متناسب با ابعاد و وزن خودرو انتخاب کنید
گاهی وزن ماشینی که قرار است بکسل شود بسیار بیشتر از خودروی یدک‌کش است و این تأثیر زیادی بر توانایی یدک‌کش برای توقف سریع حرکت در پیچ‌های تند دارد. گاهی علاوه بر وزن، ارتفاع ماشین بکسل‌شده هم مشکل‌ساز می‌شود و دید کافی راننده را از او سلب می‌کند. هنگام بکسل‌کردن ماشین به تناسب وزن و ارتفاع خودرو و یدک‌کش توجه کنید.
 
۲. به فاصله‌تان با ماشین جلویی توجه کنید
وقتی خودرویی را بکسل کرده‌اید، باید از خودروی جلویی فاصله بیشتری بگیرید. در هنگام یدک‌کشی باید توجه بیشتری به وسایل نقلیه‌ای داشته باشید که ممکن است هر آن جلوتر از شما ترمز کنند و رعایت فاصله ایمن با خودروی جلویی الزامی است.
 
۳. هنگام تردد در بزرگراه‌ها در لاین راست برانید
سعی کنید تا حد امکان در لاین راست رانندگی کنید، تا در صورت نیاز به ترمز ناگهانی، بتوانید از فضای اضافی سمت راست جاده استفاده کنید. همچنین رانندگی در لاین راست باعث می‌شود در صورت وقوع هر مشکل پیش‌بینی‌نشده سریع کنار بزنید و مشکل را حل کنید.
 
۴. از نیروی پشتیبان استفاده کنید
آینه‌های خودروهای یدک‌کش، حتی آینه‌های عریض، تمام دید موردنیازتان را برایتان فراهم نمی‌کنند، به‌ویژه در شرایطی که وسایل نقلیه یا افراد دیگری در نزدیکی‌تان تردد می‌کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای سالم‌رسیدن به مقصد در هنگام بکسل‌کردن خودرو استفاده از پشتیبان است. مثلا با گرفتن تاکسی تلفنی از او بخواهید که عقب‌تر از شما رانندگی کند تا بتوانید با خیال راحت‌تر خودروی بکسل‌شده را به مقصد برسانید. وجود این شخص باعث می‌شود حتی در صورت پیش‌آمدن مشکلاتی مانند پنچرشدن لاستیک نیروی کمکی داشته باشید.
 
۵. رانندگی با یدک‌کش را تمرین کنید
به‌ویژه اگر تازه‌کار هستید، قبل از بکسل‌کردن خودرو و حرکت به‌سوی مقصد، نحوه درست شتاب‌گیری، ترمزگیری، چرخش مناسب و استفاده از آینه‌های بغل را تمرین کنید.
 
۶. قبل از حرکت مسیر را بررسی کنید
تردد یدک‌کش در برخی جاده‌ها ممنوع است و در برخی دیگر نیز به‌علت عرض‌ کم جاده یا ویژگی‌های دیگر ممکن نیست. وقتی مسیر تردد را قبل از حرکت بررسی کنید، با خیال راحت‌تر روانه جاده‌های پرپیچ‌وخم خواهید شد.
 
۷. با سرعت مجاز برانید
رعایت سرعت مجاز یکی از مهم‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی است که در هنگام بکسل‌کردن خودرو اهمیت بیشتری دارد. رانندگی با سرعت غیرمجاز باعث می‌شود نتوانید در موقعیت‌های حساس به‌موقع واکنش نشان دهید. افزایش سرعت، نوسان خودروی بکسل‌شده را افزایش می‌دهد و امکان توقف سریع را از شما سلب می‌کند.
 
 
 
کلام پایانی
در این مقاله نکات مهم درباره بکسل‌کردن خودرو و رانندگی با خودروی بکسل‌شده را گفتیم. رعایت ایمنی و استانداردهای لازم خطرات رانندگی با یدک‌کش را کاهش می‌دهد و شما و خودروی بکسل‌شده را سالم به مقصد می‌رساند. تا حد امکان موقع خرابی ماشین از خدمات یدک‌کشی خودرو استفاده کنید و خودتان برای بکسل‌کردن ماشین اقدام نکنید. کار را به حرفه‌ای بسپارید و خودتان با تاکسی تلفنی یا اینترنتی راحت سفر را ادامه دهید.
 
تابه‌حال ماشینی را بکسل کرده‌اید؟ چه نکته مهم دیگری درباره بکسل‌کردن ماشین به ذهن‌تان می‌رسد؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...