چگونه بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟

ترمز مهمترین قطعه ایمنی در خودرو محسوب میشود و وجود هرگونه ایراد در سیستم ترمز میتواند به قیمت جان سرنشینان تمام شود. در این مقاله به بررسی علائم تمام شدن لنت ترمز میپردازیم

چگونه بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟

ترمز مهمترین قطعه ایمنی در خودرو محسوب میشود و وجود هرگونه ایراد در سیستم ترمز میتواند به قیمت جان سرنشینان تمام شود. در این مقاله به بررسی علائم تمام شدن لنت ترمز میپردازیم

یک‌‌شنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷:۱۳
علائم خرابی لنت ترمز
1- ضعیف شدن ترمز
در زمانی که لنت ترمز به انتهای خود می رسد، قدرت ترمز گیری لنت کاهش می‌ ‌یابد. هر زمان قدرت ترمز گیری کاهش یافت سیستم ترمز را چک کرده و در صورت تمام شدن لنت ترمز، آن را با یک دست لنت با کیفیت جایگزین کنید.
 
2- روشن شدن چراغ ترمز
2/1- پایین رفتن سطح روغن ترمز در مخزن آن یکی از دلایل روشن شدن چراغ ترمز است و دلایل زیادی دارد که در اینجا به چند مورد آن اش اره می کنیم:
  • نشتی روغن ترمز از چرخ ها و یا پمپ ترمز
  • نشتی روغن از شیلنگ های ترمز
  • نشتی از مخزن یا در مخزن روغن ترمز
  • تمام شدن لنت ترمز
2/2- به انتها رسیدن لنت ترمز در خودروهایی که لنت ترمز آن ها سیم دار است باعث روشن شدن چراغ ترمز می شود.
 
3- صدای خرخر لنت ترمز
در اکثر خودروهای جدید، لنت ترمز سیم دار نیست و در کنار دو عدد از لنت های ترمز زایده فلزی وجود دارد. جنس این زایده فلزی نرم تر از آلیاژ دیسک چرخ است و رنگ آن شبیه استیل است. زمانی که لنت ترمز به انتهای خود نزدیک شود، در زمان ترمز گرفتن این زایده های فلزی با دیسک چرخ برخورد کرده و صدای خرخر تولید می‌کنند.
 
وقتی در هنگام ترمز گرفتن این صدا را از چرخ ها شنیدید، ابتدا لنت ترمز را چک کنید و اگر لنت در حال تمام شدن بود، با خرید یک دست لنت ترمز با کیفیت، آن را تعویض نمایید.
 
4- صدای سوت و جیغ
در بعضی از لنت ترمز های معمولی، زمانی که لنت ترمز به انتها می‌رسد صدای سوت و جیغ شنیده می شود. این صدا گاهی اوقات نیز در اثر به انتها رسیدن لنت ترمز و آهن روی آهن شدن لنت و دیسک چرخ بوجود می آید.
 
 
5- کشیده شدن خودرو به یک سمت
این مورد در اثر تمام شدن لنت ها به صورت نامتقارن و یک طرفه بوجود می‌آید و بسیار خطرناک است. معمولا زمانی که سیستم ترمز خوب سرویس نشده باشد این مورد پیش می‌آید و لنت یک طرف بیشتر خورده می شود.
 
6- پایین رفتن پدال ترمز
با تمام شدن لنت ترمز ضخامت آن بسیار کمتر از حالت استاندارد می‌شود. با کم شدن ضخامت لنت، فاصله بین آن و دیسک بیشتر شده و نیروی بیشتری برای پر کردن این فاصله نیاز است. به همین دلیل هنگام ترمز گرفتن باید پدال ترمز را بیشتر از حالت استاندارد به سمت پایین فشار دهید تا خودرو متوقف شود.
 
علائم خرابی لنت ترمز
نکات بسیار مهم
لنت ترمز در هر خودرو به عنوان یک قطعه فوق ایمنی شناخته می‌شود. طبق تجربه، اکثر افراد تا تمام شدن و اصطلاحا به آهن رسیدن لنت آن را تعویض نمی‌کنند. اما این کار بسیار اشتباه است و علاوه بر خسارت هایی که به سیستم ترمز و دیسک چرخ خودرو وارد می‌کند، خطرات بسیار زیادی برای سرنشینان خودرو دارد.
 
در برخی خودروها مانند پژو 405 و زانتیا، علامت تمام شدن لنت ترمز در پشت آمپر وجود دارد و کمی قبل از تمام شدن لنت ترمز چراغ پشت آمپر روشن می شود. اما در بسیاری از خودروها این نشانه وجود ندارد و از طریق نشانه های دیگر مانند صدای خرخر، پایین رفتن روغن ترمز، صدای جیغ در هنگام ترمز زدن، ضعیف شدن ترمز و… باید متوجه تمام شدن لنت ترمز شد.
 
هنگام تعویض لنت ترمز حتما توجه داشته باشید که کالیپر ها و سیستم ترمز کاملا روانکاری شود.
 
پس از اینکه متوجه تمام شدن لنت ترمز شدیم، چه کار کنیم؟
1- در مرحله اول باید یک لنت ترمز با کیفیت تهیه کنیم. برای تهیه لنت ترمز اصلی از فروشگاه های معتبر در این حوزه کمک بگیرید. در این قسمت چند لنت ترمز با کیفیت رابه شما معرفی می‌کنیم.
 
لنت ترمز تکستار
لنت ترمز الیگ
لنت ترمز پارس آبی
لنت ترمز رویین لنت
لنت ترمز امکو
 
2- در مرحله دوم به یک متخصص مراجعه کنید تا علاوه بر تعویض لنت ترمز، سیستم ترمز و کالیپر ترمز را هم سرویس کند. سرویس کالیپر ترمز طول عمر لنت ترمز را افزایش می دهد و ترمز گیری را بهتر می کند.
 
3- در مرحله سوم تا 48 ساعت با احتیاط رانندگی کنید تا لنت ترمز با سیستم ترمز هماهنگ شده و ترمز گیری بهتری پیدا کند.
 
بعد از تمام شدن لنت ترمز چه کار کنیم؟
دلایل تمام شدن زود هنگام لنت ترمز
رانندگی طولانی مدت در سربالایی و سرپایینی
رانندگی با سرعت‌ بالا
استفاده همزمان از پدال گاز و ترمز
رانندگی در خیابان‌های پرترافیک
استفاده از لنت ترمز با کیفیت پایین
نصب غیر اصولی
خرابی دیسک چرخ و کالیپر
دلایل خرابی لنت ترمز
 
کلام آخر
از آنجایی که لنت ترمز قطعه ای بسیار مهم و حیاتی است و ارتباط مستقیم با امنیت سر نشینان و خودرو دارد هر 10 هزار کیلومتر لنت و کل سیستم ترمز را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...